?Na wybiegu?
?Jest tylko jeden sposób nauki ? poprzez działanie? Paulo Coelho
Uczenie zastosowania matematyki, w tym mierzenia jest związane z codzienną aktywnością człowieka i wymaga wyposażenia ucznia w niezbędne umiejętności. Obecnie szycie stało się zanikającą czynnością, jednak warto znać swoje wymiary, aby kupić ubranie we właściwym rozmiarze. W celu przybliżenia naszym uczniom praktycznego wykorzystania jednostek długości metr i centymetr w miesiącu październiku został przeprowadzony kolejny, innowacyjny pomysł, polegający na wykonaniu jesiennych bezrękawników. Podsumowaniem projektu nie były tym razem stałe punkty naszych działań, czyli spotkania z wyjątkowymi gośćmi, konferencje dziecięce czy panel dyskusyjny, tylko… profesjonalny pokaz mody przed społecznością uczniowską.
Celem pracy uczniów podczas zajęć „odkrywam – tworzę” było kształtowanie w nich umiejętności stosowania głównych zasad matematycznych (mierzenie, skala) w sytuacjach codziennych, posługiwania się danymi naukowymi do podjęcia decyzji lub osiągnięcia celu. W trakcie realizacji zadania bardzo ważne było zaplanowanie działań, które zmierzały do wykonania bezrękawnika, a szkolne klasy zamieniły się w pracownie krawieckie. Obserwując różne proporcje sylwetek, uczniowie mieli do wykonania papierowy model postaci w skali 1:1. Niezbędnym etapem powstawania bezrękawnika było projektowanie, dlatego uczniowie stali się projektantami, którzy wykazali się przy tym kreatywnością i twórczym podejściem. Każdy z nich, indywidualnie wykonał projekt jesiennego bezrękawnika na papierowych modelach zgodnie z określonymi kryteriami, według których bezrękawnik:
- musiał zawierać element charakterystyczny dodany przez autora, który związany był z jesienią,
- sięgał do połowy uda.
Kolejnym etapem był wybór najciekawszych prac do realizacji i zdejmowanie miary z modela, który będzie prezentował bezrękawnik. Podczas realizacji tego zadania uczniowie klasy I mieli utrudnione zadanie, z uwagi na brak umiejętności mierzenia za pomocą linijki. Z tym zadaniem poradzili sobie jednak w inny sposób – ich miarką była ustalona i wybrana jednostka. Starsi uczniowie sprawnie posługiwali się taśmami mierniczymi, metrami krawieckimi i dokonywali pomiarów z dokładnością nawet do milimetrów. Na przygotowanych kartach pomiarów, zapisywali własne oraz porównywali otrzymane wyniki z innymi. Podczas pracy zespołowej uczniowie zaplanowali pracę nad poszczególnymi elementami wykonania bezrękawnika, z uwzględnieniem jego charakterystycznych elementów. Po wykonaniu bezrękawników przyszedł czas na przygotowanie uczniów do prezentacji ich pracy. Przygotowanie w klasach do pokazu przebiegało na różne sposoby: niektórzy oglądali fragmenty filmów przedstawiających pokaz mody, inni układali je według własnego scenariusza tak, aby użyć środków artystycznego wyrazu i właściwie zaplanować własny pokaz.
Całość zakończono prezentacją, którą przeprowadzono podczas pokazu mody z udziałem społeczności szkolnej, w odpowiednio dobranej scenografii. Nasi projektanci stanęli „na wybiegu”, jako modele i modelki, prezentując wykonane przez siebie jesienne bezrękawniki. W ten nietypowy sposób pokazaliśmy uczniom, że praktyczne zastosowanie matematyki występuje w wielu dziedzinach życia i w większym stopniu uświadomiliśmy im, że matematyka jest zabawą twórczą, a przez to przyjazną nauką. Teraz każdy z nich może samodzielnie wykonywać ciekawe kreacje i dostosowywać ubrania do ciągle zmieniającej się mody.
Marzena Kędra
Jolanta Trybel
Tomasz Wójtowicz