?Mając wizję i działając ? możesz zmienić świat?

Artykuł powstał na podstawie obserwacji i informacji uzyskanych podczas tygodniowego pobytu w Walii w ramach projektu ?Muzyczne Prtfolio? realizowanego przez Zespół Szkolno-Przedszkolny w Moszczance - Program Comenius - ?Uczenie się przez całe życie?

Pod koniec maja grupa nauczycieli z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance podsumowała w Walii dwuletni Program Comenius „Uczenie się przez całe życie”.

Comenius to program edukacyjny Unii Europejskiej, którego priorytetem jest rozwijanie wśród dzieci i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich, a także nabywanie podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego.
Podejmowane przez nas działania nie tylko wpłynęły na wzmocnienie europejskiego wymiaru nauczania w naszej szkole, ale wiązały się również ze zdobywaniem nowych umiejętności zarówno przez nauczycieli jak i uczniów.

Kontakt z przedstawicielami innych kultur jest niezwykłym doświadczeniem, poszerzającym nasze horyzonty i przełamującym stereotypy. Praca nad programem była bardzo pracochłonna i wymagała dużej odpowiedzialności i cierpliwości, ale uważamy, że warto, bo satysfakcja jest ogromna.

W Wali zaprezentowaliśmy nasze ostanie działanie - „Online Magazine”, w którym opisaliśmy wszystkie ważne przedsięwzięcia podejmowane z dziećmi, całość uzupełniały zdjęcia i filmy.

Ważnym elementem pobytu w Walii było poznanie systemu edukacyjnego tego kraju, tym bardziej, że reforma edukacji została tam zapoczątkowana w 2008 r. Mottem przewodnim walijskiej reformy są słowa Nelsona Mandeli „Wizja bez działania jest tylko marzeniem. Działanie bez wizji to strata czasu. Ale mając wizję i działając – możesz zmienić świat”.

Podstawą reformy była decyzja z roku 2001, kiedy to Parlament Walijski ogłosił dokument „Walia; Kraj Uczący się” („Wales, The Learning Country”). Wtedy też wszyscy posłowie, niezależnie od przynależności partyjnej, zawarli pakt ponad podziałami politycznymi, aby reformę edukacji przeprowadzić!

Dzieci od 3 roku życia mają prawo do rocznego bezpłatnego przedszkola (3 godz. dziennie), nie jest ono jednak obowiązkowe i podobnie jak w Polsce, dzieci uczęszczają do przedszkola na zasadzie dobrowolności. Decyzja o wysłaniu dziecka do przedszkola zależy od rodziców.

Obowiązek szkolny zaczyna się w Walii w wieku lat 5. Szkoła podstawowa (Primary School) jest podzielona, tak jak i w Polsce, na dwie części: nauczanie początkowe (Infant School) trwa trzy lata – od 4 do 7 roku życia i Junior School, która trwa również trzy lata (7–11). Warto podkreślić, że klasy są mieszane wiekowo.

Zajęcia lekcyjne w walijskiej szkole rozpoczynają się o godzinie 9.00 i trwają do godziny 15.30. Dla każdego dziecka szkoła zapewnia bezpłatne śniadanie, które jest o godzinie 8.00. W szkole nie ma przerw pomiędzy poszczególnymi zajęciami lekcyjnymi. Jest tylko jedna przerwa na lunch. Po zajęciach obowiązkowych szkoła ma przygotowaną bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, które kończą się o godz. 18.00. 

Wprowadzona w 2008 r. Nowa Podstawa Programowa, w aspekcie metod i form pracy nauczyciela skupia się na ograniczeniu stosowania metod podających (nauczyciel „uczy”, dzieci biernie słuchają), na rzecz nauczania odbywającego się dzięki pracy własnej dzieci (metoda projektów lub inne metody aktywizujące). W koncepcji tej uczniowie uczą się, badając samodzielnie lub w grupach otaczający świat, rozwiązując postawione przez nauczyciela zadania.

Dominują dwie główne metody pracy: metoda projektu wykorzystywana jako sposób realizacji treści edukacyjnych i metoda Reggio Emilia, jako sposób organizowania przestrzeni edukacyjnej. Metody te są również ściśle powiązane ze środowiskiem lokalnym, tak przyrodniczym jak społecznym. Zagadnienia realizowane w szkole, muszą mieć odzwierciedlenie w najbliższym otoczeniu, w którym na co dzień przebywają dzieci. Nauczyciele z Walii wykorzystują w swojej pracy również inne metody aktywizujące, preferują pracę w zespołach, kładąc duży nacisk na samodzielność dzieci w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.

Istotnym elementem pracy nauczycieli w szkole walijskiej są cotygodniowe spotkania kadry poświęcone przedstawianiu obserwacji poszczególnych uczniów i ich postępów w nauce. Oceniana jest samodzielność dzieci, umiejętność przyswajania nowych wiadomości i bazowanie na już zdobytej wiedzy, wykorzystywanie jej w praktyce.

Z wprowadzonych zmian zadowoleni są zarówno nauczyciele, jak i dzieci. To powoduje, że rodzice również są zadowoleni widząc swoje dzieci szczęśliwe i wspierają działania szkoły. Jednak nie przyszło to od razu, początkowo większość była zdecydowanie za tradycyjnym nauczaniem, niektórzy nadal mają obawy. Do nich z ofertą wychodzą niektóre szkoły prywatne, które reklamują się: „My nauczamy w tradycyjny sposób”.

Jestem przekonana, że niektóre sposoby pracy można przenieść do polskiej szkoły, wiele z nich odnajduję w mojej szkole, wszystko bowiem zależy od inwencji i otwartości nauczycieli.

 

Marzena Kędra

Obraz:


Powrót do listy


Baner Ministerstwa Edukacji Baner Kuratorium Oświaty Baner FB Baner FB Baner gmina Prudnik Baner galerie zdjeć

Kartka z kalendarza

Dziś: piątek, 7 listopada 2025r. r., 311 dzień roku.

Imieniny: Antoniego, Zytomira, Ernesta

Wschód słońca: 06:48
Zachód słońca: 16:16

Groby żołnierzy są najlepszymi kazaniami o pokoju.

- Albert Schweitzer

Nowe galerie zdjęć

Miniaturka

BohaterON w naszej szkole 2022

35 zdjęć
Zobacz
Miniaturka

Światowy Dzień Pluszowego Misia w Przedszkolu „Pod Kasztanem”

24 zdjęcia
Zobacz

Najlepsze przedszkole i najlepsza szkoła, to ta w Moszczance.

Wszelkie prawa zastrzeżone dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance ©. Copyright 2025

Zaprojektowane przez: Firma WebInspiracje. Najlepsze strony dla szkół i przedszkoi.

Wyskakujące okno - grafika robota ostrzegająca przed otwarciem nowego okna

Ostrzeżenie przed otwarciem nowego okna

Kliknięty element przeniesie Cię do nowej karty lub okna przeglądarki. Czy chcesz to zrobić?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Poemat_Boga-Cz%C5%82owieka#Poemat_Boga_Cz%C5%82owieka_a_Stary_Testament