TO POD ? SYCA PRAGNIENIE
Jak zmobilizować uczniów do nauki?
Wychowanie dzieci, które będą chciały się uczyć, to nie utopijne marzenie czy niedostępny luksus. To coś, co każdy nauczyciel może osiągnąć. Należy jednak przyjąć tezę, że pragnienie zdobywania wiedzy u każdego dziecka jest wrodzone, a inteligencja nie jest czymś stałym i można ją rozwijać dzięki ciężkiej pracy. Potrzebna jest też głęboka motywacja, która pozwoli dziecku doświadczyć, że dysponuje ono odpowiednimi zdolnościami i umiejętnościami. I w tedy, gdy się stworzy bezpieczną przestrzeń do tworzenia, odkrywania, czy poznawania to każdy uczeń będzie miał możliwość kreowania swojego procesu edukacyjnego w taki sposób, by uwierzył w siebie i we własne możliwości poznawcze.
Intelektualna radość … na lekcji muzyki w klasie VI
Doświadczyli ją uczniowie na lekcjach muzyki podczas zdobywania wiedzy na temat instrumentów. Wystarczyło, że dwie uczennice z klasy VI miały możliwość podzielenia się swoją miłością do skrzypiec i fletu poprzecznego, aby sala lekcyjna zamieniła się w przedziwną salę koncertową.


Dzięki Kasi Osieckiej uczniowie klasy VI usłyszeli na żywo etiudę oraz koncert skrzypcowy. Potem mieli okazję doświadczyć pierwszych lekcji gry na tym instrumencie, która odbywała się w radosnej atmosferze. Na końcu uczennica przygotowała test sprawdzający na temat budowy instrumentu, który wypadł znakomicie.


… nawet chłopcy świetnie się bawili.
Wiktoria Golc Mączka przeniosła wszystkich w świat zaczarowanego fletu poprzecznego. Wszyscy w skupieniu wysłuchali utworów przygotowanych przez swoją koleżankę z klasy.


Następnie uczyli się wypuszczać powietrze z ust w odpowiedni sposób. W atmosferze wyczuwało się intensywne i przyjemne uczucie, które psychologowie nazywają „uniesieniem”. Warto wiedzieć, że jest to taki stan ducha i umysłu, w którym pojawia się głębokie skupienie uwagi. Takie uczucie sprawia, że praca i zabawa stapiają się w jedno. Warto nauczyć się rozpoznawać taki stan u uczniów, ponieważ jest to wyraźna oznaka intelektualnej radości, którą można stale pobudzać w procesie nauczania.
Pod koniec zajęć była możliwość zapoznania się z zapisem nutowym i niektórymi pojęciami z zakresu muzyki. Z każdą minutą lekcji rosło napięcie poznawcze, które było wyraźnie widoczne na twarzach uczniów klasy VI.


Dziękuję wszystkim uczniom klasy VI za te piękne chwile …
Alicja Niedbalska