?Koniec roku z Tuwimem?
?Koniec roku z Tuwimem? ? to temat warsztatów ?Odkrywam i tworzę? realizowanych w miesiącach: listopad i grudzień. Założeniem naszych działań była popularyzacja postaci i twórczości poety.
„Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przekonany o szczególnym znaczeniu dorobku Poety dla dziedzictwa narodowego, ogłasza rok 2013 Rokiem Juliana Tuwima.” Nasza Szkoła realizując warsztaty „Odkrywam i tworzę - Koniec roku z Tuwimem” włączyła się w działania, mające na celu popularyzację postaci i twórczości tego wielkiego Poety, który kształtował język, wyobraźnię i społeczną wrażliwość wielu pokoleń Polaków. Celem naszych warsztatów było również rozwijanie umiejętności wiązania treści wiersza z różnymi formami ekspresji i aktywności plastycznej, muzycznej, ruchowej i słownej. Każda klasa przygotowywała prezentację w oparciu o trzy zadania:
- „Kartki z kalendarza Juliana Tuwima” – dzieci pisały notkę biograficzną podanego okresu życia poety w formie opowiadania: klasa I – ilustrowała plastycznie wybrane wiersze poety; kl. II – pisała o dziecięcych latach poety (1894 – 1905); kl. III – zajęła się młodymi latami (1905 – 1916); kl. IV – opisywała lata 1916 – 1939, czyli okres warszawski; kl. V – pisała o latach 1939 – 1946, gdy Tuwim przebywał na obczyźnie; kl. VI - skupiła się na ostatnim etapie życia poety (1946 – 1953).
Powstała ciekawa książeczka opatrzona zdjęciami Juliana Tuwima.
- „Zaproszenie do teatru Juliana Tuwima” – uczniowie wykonywali najpierw afisz reklamujący wcześniej przydzielony wiersz (były to utwory trochę mniej znane młodym czytelnikom), a potem się prezentowali, wykonując słowno – muzyczno - ruchową ilustrację utworu. Klasa I – pracowała nad wierszem „List do dzieci”, klasa II – bawiła się wierszem „Cuda i dziwy”, klasa III – przygotowała utwór „Słówka i słufka”, klasa IV – opracowała wiersz „Gdyby”, klasa VI – zaprezentowała wiersz pt. „Taniec”.
- „Lingwistyczne zabawy z Lokomotywą” – praca przy tym zadaniu polegała na tłumaczeniu wybranych fragmentów utworu na różne języki. Uczniowie popisali się tutaj dużą pomysłowością. Oprócz angielskiego, rosyjskiego, francuskiego pojawił się język grecki, czeski, esperanto, a także tekst napisany alfabetem „Braille’a i fragment utworu zaprezentowany językiem migowym.
13 grudnia, w piątek, odbyło się podsumowanie warsztatów. Uczniowie wszystkich klas przedstawili w formie teatralnego spektaklu przygotowane zadania. To nasze spotkanie z Julianem Tuwimem to była prawdziwa uczta dla oka, ucha i duszy. Wszyscy z wielkim zaciekawieniem oglądaliśmy efekty zabawy poezją Naszego Poety.
Edyta Worożańska









