SZKOLNY TEATR PANTOMIMICZNY

W bieżącym roku szkolnym Samorząd Uczniowski podjął kontynuację prezentacji pasji i zainteresowań uczniów przed społecznością szkolną.

Tym razem swoimi zainteresowaniami podzieliły się z nami uczennice klasy V i VI. Tematem przewodnim spotkania była pantomima, czyli rodzaj przedstawienia, w którym nie używa się głosu, tylko odgrywa przedstawienie używając ruchu, mowy ciała i gestów. Często staje się widowiskiem z pogranicza baletu, zwłaszcza nowoczesnego. Źródeł tradycyjnej pantomimy należy szukać w sztuce ludowej czerpiącej tematy z codzienności. Teatr pantomimy ma dwie typowe postacie:

  1. pierwsza z nich to komedia służąca łatwej rozrywce. Zwykle unika ona poważnych tematów i skomplikowanej fabuły, gdyż ma przede wszystkim doprowadzić widza do śmiechu.
  2. druga postać pantomimy może rozśmieszać, ale ma inny cel – prowokuje refleksję nad sensem życiowego zaangażowania człowieka. Prócz komicznych, podejmuje też poważne tematy, a czasem wzrusza. Wymaga ona od widza większego wysiłku wyobraźni i intelektu, dlatego jest w pewnym sensie sztuką elitarną i światową.

Dzieci w trakcie spotkania zostały zapytane o skojarzenia związane z pojęciem pantomimy oraz teatru. Wśród biorących udział w dyskusji padały różne określenia: budynek, scena, dialogi, sztuka odgrywania roli, kostiumy, rekwizyty itp. Warto pamiętać o tym, aby tematykę, formę i rodzaj rekwizytów dobierać bardzo starannie z myślą o potrzebach samego dziecka. Pantomima, której uczymy powinna też być otwarta tzn. dawać możliwość różnorodnych powtórzeń np. poprzez zamienianie się rolami. Wprowadzeniem do dalszych działań było przedstawienie scenki zatytułowanej: „Lekarz” przy użyciu pantomimy. Przesłanie, które trafnie odczytały dzieci stało się inspiracją do tworzenia. Chętni uczestnicy spotkania zostali podzieleni na grupy, których zadaniem było opracowanie i przedstawienie własnej pantomimy, przy wykorzystaniu dostępnych rekwizytów. Poruszano się wokół trzech grup tematycznych: wypadek, ślub, przyjaźń. Zadaniem pozostałych osób było dokładne obejrzenie i podzielenie się swoimi odczuciami. Uczniowie doszli do wspólnych wniosków: najważniejszy jest przekaz emocjonalny i to, co przeżywa bohater, warto uświadomić sobie, że wszyscy na co dzień doświadczamy przecież radości, smutku, gniewu, zmęczenia i rozumiemy zmienną intonację, akcenty, rytm, melodię i natężenie mowy, różnorodne gesty. Całość zakończono omówieniem propozycji kolejnych spotkań związanych z teatrem, tym razem w formie warsztatów teatralnych. Podkreślając sens naszego spotkania warto zacytować słowa Alberta Einsteina: „Prawdziwa sztuka to taka, która powstaje dzięki potrzebie tworzenia”.

Tomasz Wójtowicz

Obraz:

Obraz:


Powrót do listy


Baner Ministerstwa Edukacji Baner Kuratorium Oświaty Baner FB Baner FB Baner gmina Prudnik Baner galerie zdjeć

Kartka z kalendarza

Dziś: sobota, 8 listopada 2025r. r., 312 dzień roku.

Imieniny: Seweryna, Bogdana, Klaudiusza

Wschód słońca: 06:50
Zachód słońca: 16:15

Entuzjazm jest matką wysiłku i bez niego nic wielkiego nigdy nie osiągnięto.

- Ralph Waldo Emerson

Nowe galerie zdjęć

Miniaturka

BohaterON w naszej szkole 2022

35 zdjęć
Zobacz
Miniaturka

Światowy Dzień Pluszowego Misia w Przedszkolu „Pod Kasztanem”

24 zdjęcia
Zobacz

Najlepsze przedszkole i najlepsza szkoła, to ta w Moszczance.

Wszelkie prawa zastrzeżone dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance ©. Copyright 2025

Zaprojektowane przez: Firma WebInspiracje. Najlepsze strony dla szkół i przedszkoi.

Wyskakujące okno - grafika robota ostrzegająca przed otwarciem nowego okna

Ostrzeżenie przed otwarciem nowego okna

Kliknięty element przeniesie Cię do nowej karty lub okna przeglądarki. Czy chcesz to zrobić?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Poemat_Boga-Cz%C5%82owieka#Poemat_Boga_Cz%C5%82owieka_a_Stary_Testament