SZKOLNY TEATR PANTOMIMICZNY

W bieżącym roku szkolnym Samorząd Uczniowski podjął kontynuację prezentacji pasji i zainteresowań uczniów przed społecznością szkolną.

Tym razem swoimi zainteresowaniami podzieliły się z nami uczennice klasy V i VI. Tematem przewodnim spotkania była pantomima, czyli rodzaj przedstawienia, w którym nie używa się głosu, tylko odgrywa przedstawienie używając ruchu, mowy ciała i gestów. Często staje się widowiskiem z pogranicza baletu, zwłaszcza nowoczesnego. Źródeł tradycyjnej pantomimy należy szukać w sztuce ludowej czerpiącej tematy z codzienności. Teatr pantomimy ma dwie typowe postacie:

  1. pierwsza z nich to komedia służąca łatwej rozrywce. Zwykle unika ona poważnych tematów i skomplikowanej fabuły, gdyż ma przede wszystkim doprowadzić widza do śmiechu.
  2. druga postać pantomimy może rozśmieszać, ale ma inny cel – prowokuje refleksję nad sensem życiowego zaangażowania człowieka. Prócz komicznych, podejmuje też poważne tematy, a czasem wzrusza. Wymaga ona od widza większego wysiłku wyobraźni i intelektu, dlatego jest w pewnym sensie sztuką elitarną i światową.

Dzieci w trakcie spotkania zostały zapytane o skojarzenia związane z pojęciem pantomimy oraz teatru. Wśród biorących udział w dyskusji padały różne określenia: budynek, scena, dialogi, sztuka odgrywania roli, kostiumy, rekwizyty itp. Warto pamiętać o tym, aby tematykę, formę i rodzaj rekwizytów dobierać bardzo starannie z myślą o potrzebach samego dziecka. Pantomima, której uczymy powinna też być otwarta tzn. dawać możliwość różnorodnych powtórzeń np. poprzez zamienianie się rolami. Wprowadzeniem do dalszych działań było przedstawienie scenki zatytułowanej: „Lekarz” przy użyciu pantomimy. Przesłanie, które trafnie odczytały dzieci stało się inspiracją do tworzenia. Chętni uczestnicy spotkania zostali podzieleni na grupy, których zadaniem było opracowanie i przedstawienie własnej pantomimy, przy wykorzystaniu dostępnych rekwizytów. Poruszano się wokół trzech grup tematycznych: wypadek, ślub, przyjaźń. Zadaniem pozostałych osób było dokładne obejrzenie i podzielenie się swoimi odczuciami. Uczniowie doszli do wspólnych wniosków: najważniejszy jest przekaz emocjonalny i to, co przeżywa bohater, warto uświadomić sobie, że wszyscy na co dzień doświadczamy przecież radości, smutku, gniewu, zmęczenia i rozumiemy zmienną intonację, akcenty, rytm, melodię i natężenie mowy, różnorodne gesty. Całość zakończono omówieniem propozycji kolejnych spotkań związanych z teatrem, tym razem w formie warsztatów teatralnych. Podkreślając sens naszego spotkania warto zacytować słowa Alberta Einsteina: „Prawdziwa sztuka to taka, która powstaje dzięki potrzebie tworzenia”.

Tomasz Wójtowicz

Obraz:

Obraz:


Powrót do listy


Baner Ministerstwa Edukacji Baner Kuratorium Oświaty Baner FB Baner FB Baner gmina Prudnik Baner galerie zdjeć

Kartka z kalendarza

Dziś: niedziela, 4 maja 2025r. r., 124 dzień roku.

Imieniny: Moniki, Floriana, Władysława

Wschód słońca: 04:16
Zachód słońca: 19:15

Słabość satyry wynika z tego, iż do złudzenia przypomina ona rzeczywistość

- Henryk Jagodziński

Nowe galerie zdjęć

Miniaturka

BohaterON w naszej szkole 2022

35 zdjęć
Zobacz
Miniaturka

Światowy Dzień Pluszowego Misia w Przedszkolu „Pod Kasztanem”

24 zdjęcia
Zobacz
Miniaturka

,,NA MARCHEWKI URODZINY, WSZYSTKIE ZESZŁY SIĘ JARZYNY…”

17 zdjęć
Zobacz
Miniaturka

Hobby naszych najbliższych jako sposób na nudę

16 zdjęć
Zobacz
Miniaturka

Święto pieczonego ziemniaka

17 zdjęć
Zobacz
Miniaturka

Takie chwile, niech trwają jeszcze …

42 zdjęcia
Zobacz

Najlepsze przedszkole i najlepsza szkoła, to ta w Moszczance.

Wszelkie prawa zastrzeżone dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance ©. Copyright 2025

Zaprojektowane przez: Firma WebInspiracje. Najlepsze strony dla szkół i przedszkoi.

Wyskakujące okno - grafika robota ostrzegająca przed otwarciem nowego okna

Ostrzeżenie przed otwarciem nowego okna

Kliknięty element przeniesie Cię do nowej karty lub okna przeglądarki. Czy chcesz to zrobić?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Poemat_Boga-Cz%C5%82owieka#Poemat_Boga_Cz%C5%82owieka_a_Stary_Testament