CIEKAWI ŚWIATA
Uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Moszczance: Paulina Adamska, Kamil Gibek z klasy V oraz Rafał Kowalski i Paweł Kossowski ? Skop (brał udział już drugi raz) z kl. VI dnia 25 maja 2013r. ukończyli V edycję Dziecięcej Politechniki Opolskiej.
Idea dziecięcych uczelni jest od kilku lat bardzo popularna na zachodzie Europy. Opole jest miastem, w którym oprócz Warszawy, Krakowa, Łodzi i Poznania, Białegostoku czy Rzeszowa, dzieci mogą pogłębiać swoją pasję poznawczą. Pomysł wykładu dla najmłodszych na Politechnice Opolskiej zrodził się pięć lat temu. W zajęciach na tej nietypowej uczelni mogą brać udział dzieci od 9 do 12 roku życia, które poprzez zabawę stają się beneficjentami promowanej nauki i techniki. Co roku bierze w nich udział około 200 dzieci. Na przygotowanych 200 miejsc było zdecydowanie wiele więcej chętnych, wszystko za sprawą atrakcyjności zajęć i możliwości fascynujących odkryć. Rangę tego projektu podkreślają słowa prof. Marka Tukiendorfa, rektora Politechniki Opolskiej: „nauka wyższa to rzeczy zupełnie oczywiste dla dzisiejszej młodzieży. Politechnika Opolska jest od tego, żeby od kuchni pokazywać pewne oczywistości, z którymi stykamy się na co dzień”. Nasi uczniowie wraz z innymi studentami spotkali się na sześciu wykładach, na których dowiedzieli się między innymi o zwierzętach w chińskich baśniach, odkrywali tajemnice genów czy wnętrza ziemi, zapoznawali się z konstrukcją robotów oraz zwiedzali wirtualnie elektrownię. Najzdolniejsi uczestnicy DPO otrzymali nagrody. Głównym założeniem przyświecającym idei tego działania, jak zaznacza rektor PO, jest to „by przybliżyć wiedzę i zachęcić do poznawania świata”. Większość z uczestników jeszcze nie wie, kim chciałaby zostać w przyszłości, ale dzięki tym wykładom więcej wiedzą i orientują się w tym, co ich interesuje. Pomysłodawczyni inicjatywy, dr hab. Anna Król cieszy się z ogromnego zaangażowania dzieci i ich rodziców. Wykłady odbywały się raz w miesiącu, trwały około godziny i wymagały od wykładowców doskonałego przygotowania się do zajęć. Skupienie uwagi najmłodszych słuchaczy jest trudne, dlatego forma zajęć musiała być bardzo ciekawa i atrakcyjna. Po skończonych wykładach często rozpoczynała się dyskusja, która niejednokrotnie przenosiła się do domu uczestników. Dzięki takiemu przedsięwzięciu nasze dzieci są ciekawe świata – odkrywają ten świat przed sobą, rodziną i rówieśnikami. Wszyscy uczestnicy otrzymali indeksy, zdobywali kolejne zaliczenia, a już jako absolwenci otrzymali dyplomy, podczas zakończenia roku akademickiego w górę auli wzlatywały tradycyjne birety.
Ostatni wykład dotyczył elektryczności. Wirtualnie po elektrowni dzieci oprowadzał Adam Żurek, dyrektor Elektrowni Opole. Dziecięca Politechnika Opolska – tak jak jej uczelnia matka – chce być bliżej przemysłu, dlatego jednym z prelegentów był przedstawiciel elektrowni. Zajęcia poprzedziło rozstrzygnięcie konkursu plastycznego pt: „Zakładka – przyjacielem książki”, przeprowadzonego przez Bibliotekę Główną PO. Organizatorzy myślą już o kolejnej edycji, tym razem z wykładami również dla rodziców, a my z niecierpliwością oczekujemy na kontynuację wdrażania naszych uczniów w tajemnice nauki. Poprzez udział w zajęciach nasze dzieci miały okazję rozwijać umiejętności interpersonalne, zwiększać umiejętność poznawania, wzmacniać pozytywną samoocenę oraz sprostać nieznanym dotąd zagadnieniom. Przekonały się też, że nauka – a zwłaszcza nauki techniczne są pasjonujące i nie są takie trudne. Dla czworga naszych uczniów była to ciekawa przygoda „odkrywania nieznanego i tworzenia nowego”.
Tomasz Wójtowicz