TEN WYJAZD NA DŁUGO ZOSTANIE W NASZEJ PAMIĘCI
W dniach od 21 do 23 kwietnia 2013 roku 44 dzieci i 4 opiekunów uczestniczyło w wyjeździe do Pragi. Uczniowie pracowali w 4 grupach pod czujnym okiem swoich opiekunów.

Celem wycieczki było zbieranie informacji na temat zabytków Pragi oraz kształtowanie wrażliwości dzieci na kulturę, tradycje i zwyczaje Republiki Czeskiej. Ponadto uczniowie doskonalili umiejętności pracy w grupie. Była to również doskonała okazja do zintegrowania uczestników ucieczki. Wiodącą techniką pracy były doświadczenia poszukujące. Dzieci zaopatrzone w opracowane przez nauczycieli karty pracy, przybory papiernicze oraz aparaty fotograficzne starały się uwiecznić swoje wrażenia i przeżycia. Uczniowie zapamiętywali usłyszane od przewodnika legendy, uczyli się nowych słów czeskich, poznali tradycyjne potrawy Czechów. Mieli okazję zaprezentować swoje talenty poetyckie, artystyczne, plastyczne i fotograficzne podczas prezentacji podsumowującej każdy miniony dzień.
Pierwszego dnia dzieci zwiedziły Wzgórze Petrin, gdzie miały okazję podziwiać panoramę Pragi ze szczytu 62 m. miniaturowej Wieży Eiffla. Podczas honorowej odprawy warty na Hradczanach, na dziedzińcu Zamku Praskiego, na Złotej Uliczce, w ogrodach Senatu Czeskiego oraz innych zwiedzanych w tym dniu miejscach, dzieci według własnych preferencji, wykonywały zadania z kart pracy. Wielką atrakcją tego dnia był przejazd metrem.
Następnego dnia na naszych uczniów czekały kolejne atrakcje. Dzieci z kartami pracy wyruszyły na dalsze zwiedzanie Pragi. Między innymi zobaczyły Most Karola, Ratusz ze słynnym zegarem Orloj, Plac Wacława, Dzielnicę Żydowską, a także miło spędziły czas na jednym z placów zabaw. Po obiedzie uczestnicy wycieczki mogli podziwiać widoki Pragi odbywając rejs statkiem po Wełtawie. Wiele wrażeń dostarczył naszym uczniom spektakl tańczących kolorowych fontann. Po widowisku ochotnicy ruchem ciała przedstawili swoje emocje. Doznania tego dnia dzieci zaprezentowały również: malując, rysując i lepiąc z plasteliny najciekawsze w ich opinii miejsca.
Wyszehrad- jedna z najpiękniejszych dzielnic Pragi, w ostatnim dniu pobytu- stała się dla dzieci świetną przestrzenią do działań twórczych. Tutaj mali turyści szkicowali najpiękniejsze miejsca Pragi, układali tekst piosenki, którą wspólnie odśpiewali pod Bramą Taborską.
Postawa dzieci podczas trzydniowego pobytu w Pradze pokazała jak niezwykle twórcze, pracowite i ambitne są dzieci z Moszczanki. Uczestnicy wrócili do domu pełni wrażeń i nowych, cennych doświadczeń.
Małgorzata Gibek








