Strona główna       |        Napisz do nas

Tutaj jesteś: strona główna  |  TO POD

Umysły w podróży do przyszłości W tym roku mamy w ofercie naszej szkoły ciekawe zajęcia w ramach nowego przedsięwzięcia! „Umysły w podróży do przyszłości” realizowane będą podczas zajęć TO POD /akronim pierwszych liter nazw obszarów działań pedagogicznych z Programu Nowoczesnej Edukacji Szkolnej – tworzenie, odczuwanie, poszukiwanie, odkrywanie, doświadczanie/. TO PODniesie nam poprzeczkę! TO PODkręci nam obroty! TO PODstawą dobrej roboty! TO PODpowie co mamy w głowie! I jeszcze: TO PODsyci w nas ciekawość! TO PODkradnie nam nieśmiałość! TO PODróż naszych umysłów w nieznaną nikomu przyszłość! W ramach zajęć TO POD wspierać (...)
60 DNI NA MOSTACH PRZYJAŹNI Rozpoczęliśmy naszą podróż do … przyszłości! Podczas zajęć TO POD wszystkie klasy realizują zadania pierwszego etapu fascynującej podróży. Ich główny cel to trening, który nauczy nas wszystkich przychodzących i przyjeżdżających do szkoły w Moszczance unikania uprzedzeń, wydawania osądów, a przede wszystkim pozwoli uwierzyć w dobre intencje ludzi. Podczas realizacji modułu 60 DNI NA MOSTACH PRZYJAŹNI uczestnicy projektu: • Tworzą klimat przyjaźni; • Odczuwają emocje własne i innych; • Poszukują swoich mocnych stron; • Odkrywają w sobie talenty, zapał do pracy i współpracy; • Doświadczają (...)
Uczniowie klasy szóstej są już po pierwszym sprawdzianie gramatycznym, a precyzyjniej – sprawdzianie fonetycznym, do którego przygotowywali się podczas kilku zajęć wrześniowych , wykorzystując wszystkie możliwe style uczenia się z osobna i razem, metody i formy pracy /w tym wykłady uczniów – ekspertów, doświadczenia, badania, a po nich… kartkówki kreatywne/. Efekt? Zadziwiający! I wcale nie chodzi tu tylko o liczbę uzyskanych punktów czy średnią ocen/ chociaż pojawiły się celujące w oczywisty sposób podnoszące średnią klasy/. Chodzi przede wszystkim o ambicje i zaangażowanie dzieci w obiektywnie trudną dziedzinę języka ojczystego, jaką jest fonetyka (...)
TO POD… BIBLIOTEKĄ kolejka ta stoi Uczniowie z klas starszych ustawili się w długiej kolejce po…lektury! Piątoklasiści stoją za… „Tajemniczym ogrodem”, czwartoklasiści za ,, Opowieściami z Narnii”, szóstoklasiści… za ,,Tym obcym”. Co łączy kolejkowiczów? Wszyscy oni mają duże zapotrzebowanie na literackie inspiracje dotyczące PRZYJAŹNI, TOLERANCJI, EMPATII… Wkrótce rozczytają się w książkach, które wpłyną na rozwój wzmacnianego we wrześniu i październiku umysłu respektującego. Anna Włodarczyk – bibliotekarka szkolna
LEKCJE LATANIA W SZKOLE CZYLI ODLOTOWE SPRAWOZDANIE Z ODLOTOWYCH ZAJĘĆ TO POD To wydarzyło się naprawdę! 30 września 2014 roku. (...)
czyli krótkie reminiscencje po XI-tej Ogólnopolskiej Konferencji Animatorów Pedagogiki C.Freineta "REGIONALIZM - INSPIRACJA - EKSPRESJA" Ostatnie dni lata /dni wrześniowe!/ nauczycielki naszej szkoły spędziły… nad morzem, a dokładniej TO POD Wieżycą, to w Szymbarku, to w Gdańsku, to w Sopocie Do ich dyspozycji były lasy pełne grzybów, jeziora pełne ryb, słońce… Jednak, przy bardzo atrakcyjnym programie konferencji, czasu na zbieranie borowików nie było. Pierwszego dnia – wykłady. Trzy na żywo i jeden wirtualny z Joanną Białobrzeską z Warszawy. Z tych ,,na żywo” – s z a l e n i e żywym, wręcz energetycznym, swą konwencją przypominającym (...)
,,Korytarz przyjmie pośpieszne kroki” – to tytuł najnowszego tomiku poezji Bartosza Sadlińskiego, znanego poety prudnickiego, którego spotkaliśmy dzisiaj na… korytarzu szkolnym i … „pośpiesznie” „przyjęliśmy” u siebie na lekcji polskiego. Poniedziałkowa lekcja, tak po freinetowsku, naturalnie – zamieniła się w dynamiczne spotkanie autorskie z Bartoszem Sadlińskim, podczas którego - mistrz poetyckiej narracji i lingwistycznych pomysłów - promował najnowszy swój tomik poezji: czytał swoje wiersze, udzielał odpowiedzi na „mocne” pytania. „Mieliśmy prawdziwego poetę na polaju! Poetę tylko dla siebie!” - komentowali (...)
07.10.2014 r. uczniowie klasy I wraz z wychowawcą wybrali się na pieszą wycieczkę do Cichej Doliny w Pokrzywnej. Przyjemny słoneczny dzień, pozwolił cieszyć oczy barwami jesiennego krajobrazu. Po wspólnych zabawach, zbieraniu liści , kasztanów, żołędzi i szyszek, przyszedł czas na rozpalenie ogniska i wspólne pieczenie kiełbasek. Posiłek na świeżym powietrzu, to jest to! Nawet chleb z ogniska, pieczony na patyku, smakował wyśmienicie. Na zakończenie wycieczki dzieci dostrzegły małą zwinną wiewiórkę, która skacząc po drzewach dała im wiele radości. Zmęczeni, ale zadowoleni i uśmiechnięci obiecali , że to nie ostatnia ich piesza wycieczka. Małgorzata Zaworska (...)
Jesienne babie lato w powietrzu, dmuchawce na łące nieopodal szkoły, to wyjątkowe, naturalne, choć skrajnie efemeryczne narzędzia pracy nauczycielek prowadzących zajęcia logopedyczne z dziećmi w naszej szkole. Maluchy uwielbiają ćwiczenia oddechowe, a gdy jeszcze przeprowadza się je w mało tradycyjnej przestrzeni, poza czterema ścianami gabinetu, tym więcej nabierają one ochoty i energii do ćwiczeń. A warto zaznaczyć, że ćwiczenia tego typu stanowią ważne preludium pełnej terapii logopedycznej. Po etapie przygotowawczym, kształtującym nawyk właściwego oddychania, przychodzi czas na ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy naszych pociech. Teraz gimnastykują się ich języki, wargi, żuchwy (...)
Mówią, że tylko zdechłe ryby płyną z prądem. Te, co mają siłę i są w dobrej kondycji płyną zawsze pod prąd. Nie zrażają się przeciwnościami, pokonują przeszkody i są bardzo wytrwałe w dążeniu do celu. W czystych źródłach szukają one prawdziwego pokarmu do życia i tam rodzi się ich potomstwo. Na lekcjach religii, plastyki i muzyki zgłębialiśmy tę prawdę bardzo wnikliwie. Patrząc na dzisiejszy świat pytania o POKÓJ, MIŁOŚĆ, PRZYJAŹŃ, PRAWDĘ, WOLNOŚĆ wciąż cisną się na usta. Próbowaliśmy więc szukać właściwych odpowiedzi na następujące pytania: - W jaki sposób powinniśmy te wartości Tworzyć? - (...)
Piątoklasiści mieli okazję dziś odbyć wirtualną podróż do przeszłości. Za jednym kliknięciem znaleźli się na polach grunwaldzkich wśród rycerzy polskich, litewskich i krzyżackich. Dźwięki Bogurodzicy wprawiły dzieciaki w stan powagi i skupienia, który sprzyjał percepcji treści historycznych. Anna Włodarczyk
Taką właśnie trasę miały do pokonania w gminnym sztafetowym biegu przełajowym nasze dziewczęta. W składzie: Karoliny Łaszczak, Katarzyny Osieckiej, Moniki Bolibrzuch, Wiktorii Zimoch, Agnieszki Matuszak, Jolanty Antonów, Karoliny Koniecznej i najmłodszej uczestniczki zawodów Amelii Sitek zdobyły III miejsce. Dziewczętom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. Bożena Sajewicz
TO PODczas wycieczki do lasu w piękny wrześniowy dzień zrodził się pomysł bliższego poznania naszej okolicy. Zainspirowani tą myślą postanowiliśmy stworzyć plan cyklu wycieczek klasy II pod hasłem „Wędrówki po Górach Opawskich”. W pierwszą trasę wraz z wychowawczynią Bogusławą Hawron i chętnymi rodzicami wybraliśmy się 2 października 2014r. Przewodniczką wycieczki była mama naszej koleżanki Madzi, Pani Joanna Żabska. Wyposażeni w mapki ruszyliśmy niebieskim szlakiem turystyczno-krajoznawczym przez Morskie Oczko, Żabie Oczko, Rezerwat Przyrody Olszak, Krzyżową do punktu widokowego na Skałach Karolinki. Wędrując podziwialiśmy otaczającą nas przyrodę, jak również poznawaliśmy (...)
Jan Kochanowski pod czarnoleską lipą, setki lat temu, tworzył niedościgłe liryki opiewające urodę świata, spokój i przyjaźń. Te renesansowe cacka Polacy chętnie recytują w różnych okolicznościach. W poniedziałkowy, ciepły i słoneczny poranek od 7.35 do 7.59 nasze dzieci pod ulubionymi, z wielu powodów lipami, recytowały wiersze własne inspirowane emocjami ubiegłych tygodni. Dużo w nich było doznań związanych z ,,wypadami’’ w góry i doliny, ogniskami, spacerami przez mosty nad Złotym Potokiem… Obok dominującego pierwiastka jesieni w utworach młodych poetów przewijał się motyw przyjaźni, (...)
„Co my wiemy, to tylko kropelka. Czego nie wiemy, to cały ocean.” Isaac Newton 17 października uczniowie naszej szkoły wzięli udział w pokazach, warsztatach i konkursach edukacyjnych pod hasłem: „FESTIWAL NAUKI EDUSCIENCE”. Organizatorem tego wspaniałego „święta nauki” było Starostwo Powiatowe w Prudniku, któremu serdecznie dziękujemy za zaproszenie. Byliśmy jedną z nielicznych szkół podstawowych w powiecie, która wraz z gimnazjalistami i licealistami (...)
Dzieci z klasy trzeciej na lekcji informatyki chętnie bawiły się w podchody. Ich zadanie polegało na doprowadzeniu drużyny ,,laików komputerowych” do pracowni, zapoznaniu ich z instrukcjami obsługi komputerów, aż w końcu zastosowaniu programu Power Point.Zabawa z czasów dziadków naszym dzieciom przypadła do gustu. Na kolejnych zajęciach czeka ich następny etap podchodów. Anna Włodarczyk
Uczniowie klasy I przygotowali dziś sałatkę owocową, pamiętając o tym, że zdrowe odżywianie to podstawa. W klasie było pysznie, kolorowo i pachnąco. Wspólne przygotowania dały dzieciom wiele frajdy i radości, a uśmiechnięte buzie i pełne brzuszki świadczyły o tym, że sałatka była wyśmienita. Kto wie, może wkrótce uda nam się odkryć nowe talenty kulinarne. Małgorzata Zaworska
POD ścianą i na podłodze ułożony wąż książek – TO dzieło najlepszych czytelników i najlepszej bibliotekarki, pani Ani Włodarczyk. Zasłyszane pytania pozostałych uczniów: ,,czy wąż mógłby być dłuższy?”, czy moglibyśmy też go układać?” i subtelna odpowiedź bibliotekarki „Jak się postaracie…” wyjaśniają wszystko! W najbliższych miesiącach czytelnictwo w naszej szkole niewątpliwie i niepohamowanie wzrośnie. Liczba 154 szalenie się zwielokrotni… A jak szalenie? Tego zadania podejmie się klasa piata w przyszłym tygodniu. Przy pomocy pani Joli Trybel, pasjonaci logicznego myślenia, a takich tam nie brakuje, wykonają żmudne (?) obliczenia zadania, (...)
Szybko dobiega końca pierwszy etap PODRÓZY UMYSŁÓW DO PRZYSZŁOŚCI - ,,60 DNI NA MOSTACH PRZYJAŹNI’’... Dzieci uznały, że warto do jego finału dobrze się przygotować, stąd pomysł Pierwszej Narady TO POD. Obecne na niej wydelegowane przez pozostałych uczniów trójki reprezentantów z każdej klasy, pani dyrektor - Jolanta Brudniak oraz koordynatorki: panie Ania Włodarczyk i Gosia Żuk, efektywnie naradzały się w kwestii wydarzenia kulminacyjnego tego etapu projekt - HAPPENINGU NA… MOŚCIE. Co prawda, w tej kwestii, ostateczny i decydujący głos należał do… pani Aury. JEDNAK, że ona nieustająco sprzyja naszym przedsięwzięciom… - bez gołosłowna: (...)
W październiku cała szkoła tętniła przyjaźnią… Łatwo było, w tak naturalnym klimacie, paniom Grażynie Wawrzyniak i Bożenie Sajewicz przeprowadzić zajęcia profilaktyczno – plastyczne pod hasłem „Mosty przyjaźni”. Dzieci w sposób dla siebie naturalny wypowiadały się na temat klasowych i podwórkowych przyjaźni. Trafnie wymieniały cechy dobrego przyjaciela. Koronacją zajęć były warsztaty plastyczne, podczas których ich uczestnicy w grupach, w życzliwej atmosferze malowali mosty przyjaźni, mosty koleżeństwa. Powstał atrakcyjny „Poradnik o przyjaźni” Zajęcia utwierdziły dzieci w przekonaniu, że warto w życiu budować mosty przyjaźni, mosty prowadzące (...)
Najstarsi uczniowie w naszej szkole, na lekcji matematyki z panią Jolą Trybel, poznali i … poczuli (!) siłę potęgowania. W wersji tradycyjnej szóstoklasiści podnosili do n – tej potęgi różne liczby: 2 do kwadratu, 3 do sześcianu, 7 do sześcianu, etc… W wersji innowacyjnej: wzmacniali radość z faktu, że matma jest świetna i użyteczna. A gdy się trochę inaczej ustawi myślenie o niej – stanie się przyjazna. M. Ż.
Zwieńczenie działań związanych z modułem ,,60 dni na mostach przyjaźni’’ – happening na moście powiatowym w Moszczance. Było… Brak słów! Było wyjątkowo i dlatego wyjątkowo zamieszczamy tylko zdjęcia. Zapraszamy do galerii. M.Ż
Uwaga! Dzieciaki! Zbliża się dzień nie byle jaki! Jesienny szał przed nami! Wszystkie dzieci klas I-III zapraszamy ze swoimi wychowawcami. W Wasze codzienne życie pragniemy wlać trochę otuchy, i udowodnić jakie z Was zuchy! O godz. 11.30 w czwartek (30.10.2014r.) w klasach zaczynamy a potem do sportowej zabawy na sali zapraszamy! Nieźle się zabawimy i do 13.30 czas szaleństw zakończymy. (świetny humor, strój sportowy – ważna sprawa. od tego zależy dobra zabawa!) Ziemniak czysty, mały jako bilet wstępu na salę wymagany!!!! Zapraszamy! Wychowawcy klas I-III Tak brzmiało zaproszenie (...)
Listopad w naszej szkole to miesiąc, w którym rozpoczynamy moduł „60 dni na Wyspie Wartości” w ramach rocznego projektu ,,Umysły w podróży do przyszłości”. Obchody największego święta narodowego to niewątpliwie idealna sytuacja, by zmierzyć się z kwestią patriotyzmu. Takiej przymiarki dokonali piątoklasiści. W ramach kilkugodzinnego projektu humanistycznego, zrealizowali, zaplanowane przez siebie, pod czujnym okiem polonistki i historyczki, działania, zmierzające do wystawienia przed całą społecznością szkolno – przedszkolną, inscenizacji patriotycznej „Sowiński w okopach Woli” wg Juliusza Słowackiego. Udało się! Projekt trwał zaledwie jeden listopadowy (...)
Jak zmobilizować uczniów do nauki? Wychowanie dzieci, które będą chciały się uczyć, to nie utopijne marzenie czy niedostępny luksus. To coś, co każdy nauczyciel może osiągnąć. Należy jednak przyjąć tezę, że pragnienie zdobywania wiedzy u każdego dziecka jest wrodzone, a inteligencja nie jest czymś stałym i można ją rozwijać dzięki ciężkiej pracy. Potrzebna jest też głęboka motywacja, która pozwoli dziecku doświadczyć, że dysponuje ono odpowiednimi zdolnościami i umiejętnościami. I w tedy, gdy się stworzy bezpieczną przestrzeń do tworzenia, odkrywania, czy poznawania to każdy uczeń będzie miał możliwość kreowania (...)
Realizacja 2 modułu w ramach projektu TO POD W miesiącu listopadzie poszliśmy w kierunku Wyspy Wartości. Przez 60 dni będziemy ją wspólnie Tworzyć, Odkrywać, Poznawać, Odczuwać i Doświadczać. Celem naszej podróży jest przygotowanie dzieci do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą. Osiągnięcie sukcesu będzie możliwe dzięki zbudowaniu właściwej hierarchii wartości, która przypominać nam będzie o tym, co w życiu jest najważniejsze. Przyjmie ona formę drabiny wartości, po której młody człowiek będzie wchodził bezpiecznie do krainy odpowiedzialności, sumienności, wytrwałości, cierpliwości, bezinteresowności oraz (...)
Wzmacnianie umysłu etycznego to kolejne działanie realizowane w ramach projektu „Umysły w drodze do przyszłości”. H. Gardner podkreśla, że każdy z nas powinien wyznaczyć swoje etyczne credo i zgodnie z nim postępować. Nie jest to proste zadanie, dlatego należy ciągle weryfikować swoje postępowanie, wsłuchiwać się w głos sumienia i w opinię życzliwych nam osób. Równocześnie nie możemy bać się reagować na niewłaściwe zachowanie innych ludzi. 60 dni na Wyspie Wartości 18 grudnia 2014 roku ukończyliśmy naszą wyprawę, do której przygotowywaliśmy się dwa miesiące podczas zajęć TO POD. Głównym celem naszych działań (...)
Uczniowie klasy III w ramach projektu „Umysły w podróży do przyszłości” tworzyli wernisaż czasopism dawnych i dzisiejszych. Wcześniej oglądaliśmy różne gazety i czasopisma zwracając uwagę na szatę graficzną, poruszane w artykułach tematy, ogólny wygląd i wrażenie. Oto nasze wnioski: • Dawniej czasopisma miały uboższą kolorystykę, często złą jakość zdjęć. • Dawniej w czasopismach i gazetach prawie nie było reklam i ogłoszeń. • Tematyka poruszana na łamach dawnych czasopism była „ambitniejsza”, pozbawiona plotek i sensacji. • Nowe czasopisma są bardzo kolorowe, mają dużo przyciągających wzrok ilustracji i zdjęć. • Współczesne (...)
W ramach projektu „Umysły w drodze do przyszłości klasa VI przeprowadziła wywiad z mieszkańcami naszej wsi na temat pozytywnego i negatywnego wpływu mediów na nasze środowisko. Oto przykład pytań i odpowiedzi zadanych i udzielonych podczas wywiadu. 1. Co to są media? - Media to: komputer, telefon, internet, gazeta oraz inne środki komunikacyjne. - Media są to instytucje, dążące do przekazywania ważnych lub mniej ważnych informacji ze świata. 2. Czy uważa pani, że media są potrzebne do edukacji? - Media są potrzebne, ponieważ informują nas o ważnych wydarzeniach ze świata. 3. Jak traktuje pani plotki w mediach? - Na zamieszczone nie zwracam uwagi. - Przyjmuję je z uśmiechem (...)
W miesiącach styczeń i luty wzmacnialiśmy umysł syntetyczny, czyli pobierający informacje z różnych źródeł, poddający je obiektywnej ocenie i zrozumieniu, a potem zestawieniu ich ze sobą w sposób sensowny nie tylko dla osoby dokonującej syntezy, ale także dla innych osób. Poniżej przedstawiamy media w oczach naszych dzieci – w postaci sprawozdania, jednego dnia z życia szkoły oraz w formie rysunku. Tomasz Wójtowicz
„Najsubtelniejsze i najgłębsze doświadczenie emocjonalne, jakiego człowiek może doświadczyć, to zetknięcie się z tajemnicą.” Albert Einstein Taki był wiodący tytuł zadań realizowanych w styczniu i w lutym w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Moszczance w ramach całorocznego projektu „Umysły w drodze do przyszłości”. Tym razem skupiliśmy się na wzmacnianiu umysłu syntetycznego, czyli pobierającego informacje z różnych źródeł, poddającego je obiektywnej ocenie i zrozumieniu, a potem zestawieniu ich ze sobą w sposób sensowny nie tylko dla osoby dokonującej syntezy, ale także dla innych. Celem szczegółowym wykonanych zadań było wyszukiwanie i (...)
"Każdego miesiąca coś fajnego”. Takie motto przyświeca kolejnym zadaniom TOPOD w miesiącu marcu i kwietniu. W tym tygodniu uczniowie klasy VI wraz z rodzicami uczestniczyli w warsztatach podczas, których powstawały przepiękne pisanki. Sięgając do różnych aspektów myślenia twórczego według własnego planu, samodzielnie zaprojektowali i wykonali dowolnymi technikami kolorowe jajka wielkanocne. Celem zajęć było rozbudzanie pasji, odkrywanie potencjału, pobudzanie zdolności twórczego myślenia i wskazywanie różnorodnych możliwości wyrażania swojej indywidualności. Ważnym elementem działania twórczego był nie tylko sam efekt w postaci „dzieła”, ale (...)
Wiosenny wiatr, świergoty ptaków, coraz cieplejsze marcowe słońce, wyzwoliły w naszych uczniach potencjał twórczy. Podczas spaceru do Pokrzywnej, dzieci miały okazję utrwalić nazwy roślin kwitnących wiosną, poobserwować prace ogrodnicze po zimie, wypatrzyć przejawy wiosennego przebudzenia przyrody. Czy można pozostać obojętnym na urodę najpiękniejszej z pór roku...? E. Bury „Polska natchnieniem...” Polska natchnieniem dla malarzy, poetów i innych artystów. Złociste, polskie pola, nasze cudowne lasy, przepiękne góry. Polska to raj dla artystów. Cieszmy się z naszej cudownej Polski. (...)
Szydełkować „(…) każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej” – tej rękodzielniczej sztuce oddali się wszyscy piątoklasiści podczas TO POD-owych zajęć /w ramach modułu NA WULKANACH POMYSŁÓW/ w formie warsztatów przeprowadzonych przez babcię Hani. Pani Ilnicka z wielkim zapałem opowiadała o swojej wieloletniej pasji i z równie wielką cierpliwością wprowadzała kolegów i koleżanki swojej wnuczki w arkana robótek ręcznych. Na razie adepci tej sztuki umieją łańcuszki, płotki/słupki, ale do świąt jeszcze trochę czasu, więc może już tego roku na którymś ze stołów w wielkonocny czas - zagości kordonkowa serweta. M. Żuk (...)
Dzień Ziemi-święto naszej planety, to wspaniały moment, aby spędzić go na łonie natury. Uczniowie klas I- III, pomimo wiosennego, silnego wiatru, udali się w malownicze plenery Doliny Bystrego Potoku w Pokrzywnej. Już podczas spaceru mogliśmy podziwiać kwitnące na biało- dzikie czereśnie, kobierce zawilców gajowych, schowane w trawie fiołki i mnóstwo stokrotek i mniszków. Na polanie czekali na nas pracownicy Zespołu Opolskich Parków Krajobrazowych: pan Janusz Husak i pan Ryszard Mydło. Panowie przygotowali dla nas drewno na ognisko, kije i piękny, obrotowy ruszt. Za chwilę dzieci (...)
Każdy dzień, tydzień, miesiąc przynosił nowy pomysł, nowe odkrycie, nowe doznanie towarzyszące modułowi „60 dni na wulkanach pomysłów”. Działania podjęte przez uczniów i nauczycieli uwzględniały rozwój pięciu umysłów: kreatywnego, respektującego, etycznego, syntetyzującego i dyscyplinarnego. Ostatnie zadanie wykonane przez uczniów zaowocowało wulkanem kreatywności. Uczniowie umieścili na nim wszystko, aby nie był jednym z najgroźniejszych zjawisk przyrody. Zapragnęli, aby nasza ziemia i to co nas otacza było lepsze, piękniejsze, wartościowsze. Bożena Sajewicz
Miniony tydzień upłynął w klasie I pod hasłem: „Muzykujemy”. Uczniowie zmierzyli się z grą na różnych instrumentach. Jedni „grali” na gitarze, inni na tamburynach, marakasach i grzechotkach. Ciekawe dźwięki wydawały też szklanki wypełnione różną ilością wody oraz butelki z piaskiem, spinaczami i grochem. Dzieci doświadczały, przeżywały i tworzyły, a świat dźwięków okazał się niezwykły i zaskakujący. Małgorzata Zaworska
Twórca taoizmu Lao – tzu. chiński filozof twierdził, że „nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku”. Dla Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Moszczance pierwszym krokiem było nawiązanie kilka lat temu współpracy naukowej z Instytutem Konfucjusza Politechniki Opolskiej, Centrum Współpracy Polska - Chiny. Współpracujemy również z Dziecięcą Politechniką Opolską oraz Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Raciborzu. Korzyści ze współpracy z uczelniami wyższymi mogą być dla szkoły podstawowej właściwie nieograniczone. Każdego roku nasi uczniowie wyjeżdżają na wykłady i warsztaty prowadzone na Politechnice, bądź też pracownicy naukowi (...)
Dzięki gościnności Państwa Kuffel klasaI mogła spędzić wieczór oraz noc w ośrodku wypoczynkowym „MIESZKO”. Dzieci piekły kiełbaski, grały w piłkę nożną, był też czas na dyskotekę. Wiele radości i moc wrażeń przyniósł nocleg w pokojach, dla niektórych to pierwszy nocleg poza domem. Rano, po pysznym śniadaniu przyszedł czas na wędrówkę. Każdy uczestnik pieszej wycieczki, po wykonaniu zadań zdobył Odznakę Małego Wędrowca. Wspólne wycieczki, wyjścia, imprezy pozwalają lepiej się poznać, polubić, a TO PODstawa zgodnej współpracy w zespole klasowym. Małgorzata Zaworska
Kluczowe zadania przyjęte do realizacji w V iVI wzmacniały umysł dyscyplinarny. Związane były z promowaniem i kształtowaniem zdrowego stylu życia. W ramach zaspokajania naturalnej potrzeby ruchu, uczniowie proponowali zestaw porannych ćwiczeń gimnastycznych, przygotowywali ulotkę informacyjną, plakat i scenkę, projektowali ścieżkę zdrowia, przeprowadzali wywiad z propagatorem zdrowego stylu życia. Aby być świadomym klientem i konsumentem, dzieci proponowały zdrowe przekąski, zamiast chemicznie przetworzonych produktów spożywczych. Zdrowie- to również radzenie sobie w sytuacjach trudnych, w nagłych wypadkach. W związku z tym, nasi uczniowie prezentowali udzielanie (...)
Rok szkolny 2015/2016 przyniósł uczniom Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Moszczance współautorski projekt edukacyjny pt. „Drogi do szczęścia”. Nowe przedsięwzięcie powstało w kooperacji pięciu małych zespołów nauczycielskich, które na początku września opracowały po jednym module projektu. Klamrą tegorocznych działania w ramach zajęć TO POD stał się temat szczęścia w połączeniu z motywem podróży. Filozofia szczęścia Uczniowie we wrześniu i październiku podczas tzw. zajęć TO POD realizowali we współpracy z nauczycielami zadania pierwszego modułu pt. „Wprowadzenie do filozofii szczęścia”. Nasze freinetowskie (...)
W tym roku szkolnym poszukujemy dróg prowadzących do szczęścia. Kolejny temat: „BUDUJEMY CYWILIZACJĘ SZCZĘŚCIA - Szczęście wśród najbliższych” wytycza nam kierunek działań realizowanych podczas II modułu projektu TO POD. Mamy wyjątkowe szczęście, gdyż w naszej szkole są dzieci, dla których muzyka jest bardzo ważna. Są też rodzice uczniów, którzy muzyczne pasje nadal rozwijają w swoich domach. Z resztą … nie tylko oni! Okazuje się bowiem, że wśród naszej społeczności są muzykujące rodziny, które zadeklarowały już swoją pomoc w budowaniu naszej Cywilizacji Szczęścia. (...)
Podsumowanie zadań II modułu TO POD realizowanego w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Moszczance w ramach całorocznego szkolnego projektu - „Droga do szczęścia”. W listopadzie 2015 roku rozpoczęliśmy realizację II modułu projektu ”Droga do szczęścia”, którego przewodnim hasłem było budowanie cywilizacji szczęścia. W grudniu podsumowaliśmy efekt naszej pracy. Odkryliśmy, że budowanie szczęścia to zadanie na całe życie. Dlatego nie można stracić żadnej okazji do dzielenia się dobrem z innymi. Aby go nie przeoczyć uczniowie przygotowali plakaty na temat szczęścia w rodzinie. Najczęściej (...)
„Żyj sportowo, aktywnie i zdrowo” - pod takim hasłem zakończył się III Moduł TO POD-u. Przez okres trwania stycznia i lutego uczniowie wszystkich klas wykonywali różnorodne zadania. Pierwszym z nich było ważenie swoich tornistrów (tornister „rekordzisty” ważył 20kg), w których, jak się okazało było mnóstwo niepotrzebnych i nieprzydatnych w szkole rzeczy. Lista zbędnych zawartości znalazła swoje odzwierciedlenie na plakatach, które zmusiły uczniów do wyciągnięcia wniosków na temat obciążenia i skrzywień kręgosłupa. W trakcie zajęć ruchowych uczniowie poznawali różnorodne ćwiczenia gimnastyczne, korygujące wady postawy oraz ćwiczenia (...)
„W naszym społeczeństwie jeden przed drugim ma lęk. Nie tyle boi się drugiego człowieka, ile ma strach, że ten drugi człowiek jest inny.” Peter Fonda Wydawać by się mogło, że świat XXI wieku czasami nie jest światem tolerancyjnych ludzi, bez uprzedzeń i pełnych szacunku dla drugiego człowieka. To stwierdzenie obalili „Mistrzowie życia” z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Moszczance. Pod taką nazwą realizujemy całoroczny projekt, który ma na uwadze edukację umiejętności życiowych naszych uczniów. Zadania obejmują pięć modułów – kształcących umiejętności psychospołeczne: ja wobec innych, wobec wyzwań codziennego życia, sztuka (...)
Rok szkolny 2016/2017 przyniósł uczniom i nauczycielom w Moszczance kolejny projekt rocznych działań edukacyjnych bazujący na autorskim pomyśle Małgorzaty Żuk. Tegoroczne przedsięwzięcie skoncentrowane jest na dzieciach oraz ich emocjonalnych i społecznych potrzebach. Nosi tytuł „Mistrzowie życia” i ma na uwadze edukację umiejętności życiowych naszych uczniów, gdyż te, jak wiadomo, stanowią ważny komponent nowoczesnej szkoły, szkoły prawdziwie przyjaznej dziecku. 5 modułów – 5 umiejętności psychospołecznych „Ja wobec innych” – moduł, zrealizowany już we wrześniu i październiku, rozwijał umiejętności dla budowania własnego systemu wartości /o (...)
Kolejny moduł tegorocznego projektu "Mistrzowie życia" to dalsza praca nad rozwijaniem umiejętności społecznych i kierowaniem własnymi emocjami. Celem naczelnym tej części projektu stało się rozwijanie umiejętności interpersonalnych w aspekcie porozumiewania się między sobą. Nadawca i odbiorca Codziennie, odbywając wiele rozmów, nie zastanawiamy się do końca, czy wszystko to, co mówimy jest rozumiane tak, jak sobie tego życzymy. Dopiero, gdy pojawiają się trudności, konflikty, zastanawiamy się, czy zostaliśmy dobrze zrozumiani. Okazuje się wtedy, że porozumiewanie się z drugim człowiekiem jest sztuką wcale niełatwą i nie zawsze oczywistą. Komunikacja interpersonalna stała się przedmiotem (...)
W marcu i kwietniu koncentrowaliśmy się na rozwijaniu umiejętności dla budowania samoświadomości. Różnorodne działania skłoniły uczniów do analizy swojego charakteru, poznania swoich mocnych i słabych stron oraz budowania pozytywnego wizerunku swojej osoby. Odkrywanie i poznawanie siebie jak i swoich rówieśników znalazło odzwierciedlenie w wielu zadaniach tego przedsięwzięcia. POZNAJMY SIĘ LEPIEJ Często można usłyszeć stwierdzenie, że szkoła to nasz drugi dom. Ale czy na pewno znamy się tak dobrze, jak to ma miejsce w rodzinie? Codzienna rzeczywistość pokazuje, że spędzamy obok siebie i ze sobą wiele czasu, ale niewiele o sobie wiemy. Nie ma lepszej atmosfery do wzajemnego (...)
Tytuł ostatniego modułu w tym roku szkolnym to „Bez stresu do sukcesu” Główne cele jakie sobie założyliśmy to, aby nasi uczniowie nauczyli się rozpoznawać swoje emocje, nastroje, myśli. Dowiedzieć się jakie są strategie radzenia sobie redukując wpływ stresu na zdrowie i wyrażać swoje emocje za pomocą sygnałów niewerbalnych. Zadania, które realizowaliśmy w trakcie 2 miesięcy: Złote myśli potrafią natchnąć do zmian… Czasem wystarczy jedno zdanie, by spojrzeć na świat zupełnie inaczej –świeżo i twórczo. Każda klasa przez tydzień wywieszała na korytarzu cytaty, które zainspirują nas by coś zmienić w swoim życiu, uczynić je (...)

Skok do góry

WebinspiracjeAdmnistracja serwerowa i utrzymanie serwisu
Webinspiracje - Agencja Internaktywna - Stanisław Stadnicki
Licznik odwiedzin: 4190405